Traim in Romania si asta ne surprinde in fiecare zi. Se confirma astfel sloganul turistic de “Romania. Mereu surprinzatoare”, deci cei din Ministerul Turismului chiar stiau ce fac cand au pornit campania aferenta de promovare a tarii.
In Romania insa, un punct insista sa apara pe harta absurdului in mod regulat. Si e vorba despre una din portile de intrare in Romania insasi, respectiv de aeroportul Otopeni. Care a excelat intotdeauna prin atat de fascinantul capitalism made in Romania.
La aceasta ora deja au urlat toate televizoarele despre aeronavele Sky Europe blocate pe aeroport, calatori tumefiati de nervi au injurat pe cine au prins, reporterii au empatizat cu acestia intre tigarea de dupa stire si icnetul in traficul din Baneasa catre urmatoarea stire, si intr-un final s-a gasit o solutie. Adica inteleptii au scos piatra aruncata de nebun in lac.
ACTUL UNU. DE CE AR FI TREBUIT SA NE FERIM DE SKY EUROPE.
SI MAI ALES, CAM DE CAND?
Compania in sine a fost unul din numerosii copii minune low cost care au impanzit cerul european in urma cu cativa ani. Iar varsta flotei recent reinnoite in combinatie cu preturile la combustibil din prima jumatate a anului 2008, plus criza economica a generat un cocktail Molotov pentru ei.
Cine ar fi avut inspiratia sa citeasca Raportul Anual pe 2008 al companiei (care este listata pe 2 burse, deci publica pentru toti curiosii calatori sau cititori), ar fi aflat urmatoarele:
* Scaderea cererii de zboruri, accesul blocat catre capital imprumutat si preturile record la petrol au determinat ca atragerea de lichiditate din exteriorul companiei sa fie practic imposibila. Presiunea asupra lichiditatii a fost intr-atat de puternica incat nu au putut sa isi asigure preturi controlabile la combustibil (prin hedging) si in consecinta au incasat in plin petrolul la 140 de dolari barilul. De unde si pierdere neta de 3 ori mai mare in 2008 fata de 2007.
* Principiul continuitatii activitatii (going concern principle) a stat la baza unei OPINII ADVERSE din partea auditorilor. Pe romaneste, domnii de la KPMG Austria au apreciat ca nu existau argumente reale prin care Sky Europe, in fata lipsei de cash, in fata unor rambursari de rate la avioanele cumparate / inchiriate, in fata pierderilor operationale adanci, sa poata emite pretentia de a trece in picioare prin 2009.
Drept urmare:
As of the date of these statements, material uncertainties exist regarding the Group’s ability to meet its short and medium term liquidity needs. Management of the Group has prepared a business plan with a view to continuing operations in the ordinary course of business. Such plans include financing short-term liquidity deficiencies by obtaining additional capital financing, and improving operating income and related cash flows through various operational strategies.
Such plans have not been substantiated by evidence which confirm that they are achievable.
Mai mult, urmatoarele evenimente cu impact semnificativ asupra activitatii companiei erau prezentate in acelasi Raport Anual:
-
Sky Europe a fost nevoita sa returneze 7 avioane operate in regim de leasing, pe care isi baza semnificativ activitatea in 2009
-
Unul din actionarii majoritari a notificat compania ca trebuie sa plateasca imprumutul primit anterior de la acest actionar pana pe 15 Mai 2009.
-
Pe 25 noiembrie 2008 un alt furnizor de avion a cerut intrarea in insolventa a companiei pentru plati intarziate ale leasing-ului aferent. Disputa a fost remediata in timp util.
-
Alte 6 avioane au fost retrase de catre un furnizor la inceputul lui 2009
-
Sky Europe s-a vazut nevoita sa incheie contracte noi de leasing pentru 2 avioane pe perioade alarmant de scurte – intre 2 si 10 luni. In traducere libera, nimeni nu mai estima ca aceasta companie va apuca Craciunul 2009.
Nu in ultimul rand, bucuria analistilor financiari:
Sky Europe a insistat sa prezinte Cash Flow operational negativ (-48 Mil EUR in 2006, -37 Mil EUR in 2008).
In traducere libera, un fel de bolnav tinut in viata de aparatele artificiale ale indatorarii bancare (Observati de asemenea indatorarea galopanta de pe liniile short term si long term debt issued).
Iar cand bancile opresc pompa de bani noi, se stinge lumina de tot.
Millions of Euros | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
NET INCOME | -28.6 | -57.3 | -24.1 | -59.4 | |
CASH FROM OPERATIONS | -24 | -48.1 | -20.8 | -37.8 | |
Capital Expenditure | -1.3 | -17.5 | -75.1 | -61.2 | |
Sale of Property, Plant, and Equipment | – | – | – | 85.7 | |
Divestitures | – | – | – | 2.5 | |
CASH FROM INVESTING | -1.3 | -17.5 | -75.1 | 27.1 | |
Short-Term Debt Issued | – | – | – | 19.9 | |
Long-Term Debt Issued | 0.2 | 21.1 | 65.8 | 14.6 | |
TOTAL DEBT ISSUED | 0.2 | 21.1 | 65.8 | 34.5 | |
Long Term Debt Repaid | – | -0.2 | – | -30.9 | |
TOTAL DEBT REPAID | – | -0.2 | – | -30.9 | |
Issuance of Common Stock | 62.2 | 40.3 | – | – | |
Other Financing Activities | – | 0.5 | 0 | -3.1 | |
CASH FROM FINANCING | 62.5 | 61.6 | 65.7 | 0.5 | |
NET CHANGE IN CASH | 37.2 | -3.9 | -30.2 | -10.2 |
Intr-una din incercarile disperate de a isi creste gradul de ocupare, Sky Europe a organizat de Ziua Indragostitilor o promotie intitulata Kiss & Fly: in care cuplurile de indragostiti calatoreau gratuit. Asta pentru ca nu se imbarcau de pe Otopeni, caz in care ai nostri erau in stare sa sechestreze mai devreme avioanele si sa se laude la stiri ca au organizat un eveniment de cupluri de indragostiti la ei pe aeroport.
Una din agentiile de pariuri oferea deja cote de pariu pentru care va fi urmatoarea companie aeriana care va intra in faliment. Oferta cuprindea cotatii pentru peste 30 de companii (cu sadism si ironie, Alitalia era exclusa din oferta), iar Sky Europe era deja la loc de cinste.
In final, Sky Europe a obtinut procedura de faliment pe 25 Iunie, in urma imposibilitatii de a atrage finantare suplimentara sau o reesalonare a nivelul extrem de ridicat de indatorare.
ACTUL DOI. SAU CAND IN BANCUL CU PROSTI SIMTE NEVOIA SA FIE EROU PRINCIPAL AEROPORTUL OTOPENI…
activand si sub pseudonimul “CUM VREA MUSCHII MEI SRL”
Un faliment NU inseamna ca Sky Europe nu iti mai plateste datoriile. Ci ca trebuie sa o lasi sa respire pentru a se reorganiza – fie vanzand din active, generand lichiditati si platind si ce iti datoreaza tie, fie redevenind profitabila in urma unei restructurari.
Dar probabil ca Otopeni era la curent cu ultimele statistici in materie de falimente, conform carora de cele mai multe ori restructurarile esueaza. Insa restructurarile esueaza pentru ca de obicei oamenii aleg sa faca afaceri cu cine nu merita sau nu trebuie. Iar cand incerci sa restructurezi o gaura neagra, de obicei mai usor este sa astupi gaura din Titanic.
Drept urmare, pentru ca ei sunt mai smecheri decat restul partenerilor de afaceri, s-au gandit ca ce-i in mana nu-i minciuna.
Si cand comandantul s-a uitat pe geam si-a dat seama ca nu mai facuse o tampenie televizata de ceva vreme. Iar avioanele Sky Europe ar fi aratat atat de frumos in fundalul unui interviu despre intransigenta, proactivitatea (termen ciudat invatat la ultimul training din Seychelles) si atitudinea exemplara de eficientizare a aeroportului.
Drept pentru care a decretat inteligent: “Sechestram tot ce prindem.”
Probabil spre tristetea unora dintre colaboratori, a sechestrat doar avioanele, NU si stewardesele.
Probabil ca o fi fost vreun fraier ratacit in tranzitie care i-a soptit ingrijorat: Atotputernicule, dar ce facem cu calatorii?
Iar Atotputernicul i-a raspuns… Intai banu’, si dup-aia cetateanu’.
CONCLUZII PENTRU CINE INCA SE MAI SURPRINDE MIRANDU-SE
De unde invatam una din legile gravitatiei made in Romania: Puterea de decizie nu este direct proportionala cu inteligenta, ci cel mult corelata cu tupeul.
Stimati Otopenisti aerieni mai mult la figurat decat la propriu, daca toate aeroporturile ar proceda ca voi, procedura falimentului ar fi o gluma proasta. Daca toate avioanele Sky Europe ar fi fost sechestrate la sol pe toate aeroporturile, nu s-ar mai putea restructura nimic.
Cine va permite voua sa sechestrati active care probabil nici nu sunt proprietatea Sky Europe, ci sunt luate in leasing operational?
Unde, in contractul incheiat cu Sky Europe, scrie ca se aplica politica pumnului in gura?
Daca ati fi fost mai legati de realitate, ati fi impus depozite colaterale, si reziliere unilaterala a contractului, si executarea de scrisori de garantie, atunci cand orice companie care opereaza pe Otopeni intarzie cu plata taxelor. Caci atunci cand intra deja in faliment, nu mai puteti executa garantiile imediat.
Poate ca o sa ma sechestrati si pe mine pe motivul ca am intrat incruntat in aeroport. Si o sa imi dati drumul doar cand ma angajez solemn sa plec zambind.
S-au inventat, de cand omenirea a iesit din Neanderthal, somatiile de plata.
Si comunicatele de presa, domnilor.
Pentru calatori macar. Pentru prostime. Pentru cantitatea neglijabila din punctul vostru de vedere.
TRAIM IN ROMANIA. SI MAI NOU,
NU MAI REUSIM NICI MACAR
SA ZBURAM AFARA DIN EA.
Comments are closed.