Te afli asezat la o masa in restaurantul tau preferat, si in timp ce incerci sa povestesti o anecdota hazlie despre bloggeri , nici nu iti dai seama cum ai reusit sa comanzi aperitive, un fel principal si o sticla de vin. Iar abia cand vine nota de plata cat salariul unui muncitor chinez in fabrica de iPhone iti dai seama ca ai cheltuit prea mult. De ce ni se intampla des sa depasim bugetul planificat initial pentru o masa la restaurant?
Una dintre cauze este felul si modul in care meniul restaurantului este construit.
1) Folosirea de adjective si descrieri apetisante cel putin pentru anumite meniuri cu un pret foarte profitabil pentru restaurant.
Pentru ca ne asteptam ca o mancare descrisa delicios sa aiba un gust fabulos. Paste cu pui si smantana par sa aiba cu totul alt gust decat ceva de genul “aroma italiei intr-un sandwich delicios cu muschi, salata verde din gradina bunicii, intr-o bagheta alba pufoasa coapta pe vatra.” (citat dintr-un meniu de delivery). Si cu totul alt pret, si un profit mai mare pentru restaurant, cu siguranta.
In plus, cu cat se enumera mai multe ingrediente, cu atat vei avea senzatia ca primesti mai mult pentru banii cheltuiti. Din 7 ingrediente mentionate cam 4 se refera la sare, piper, ulei, mustar. Mai vii cu morcov, salata verde si fasii de piept de pui si hopaaa – uite pretul: 12 RON. Face toti banii, nu-i asa?
2) Experimenul Huber-Puto a demonstrat ca, in foarte multe situatii, consumatorii nu stiu ceea ce doresc sa comande, si pot fi manipulati foarte usor prin felul in care le sunt prezentate optiunile.
In cadrul experimentului, oamenii au fost pusi sa aleaga intre o bere-chilipir de 1.80$, si o bere premium de 2.60$, precizandu-li-se ca pretul creste o data cu calitatea. Doua treimi au dorit berea mai buna.
Experimentul a fost continuat adaugandu-se o a 3-a optiune – o bere super ieftina de 1.60$, pe langa berea-chilipir de 1.80$ si cea de 2.60$. Acum, jumatate din oameni au ales berea de 1.80$, care devenise brusc „alternativa de mijloc”, legitimata de berea super ieftina.
3) Plasarea unui preparat foarte scump in lista astfel incat restul preparatelor sunt percepute drept avand un pret mai rezonabil.
Majoritatea comenzilor evita atat meniul cel mai scump, cat si pe cel mai ieftin, optand pentru preparate la preturi medii.
Iar al treilea preparat dintr-o lista a unei pagini este de obicei cel mai frecvent comandat.
4) Eliminarea pe cat posibil a simbolurilor monetare – adica in dreptul pretului se trece doar 25 in loc de 25 de RON.
In America cel putin, clientii carora li s-a dat un meniu unde preturile erau trecute avand atasat simbolul $ au comandat si cheltuit mai putin decat cei carora li s-a dat un meniu cu preturi fara $ atasat (9$ in loc de 9). Studiul a fost facut de cercetatori de la Cornell University.
5) Numele de branduri alaturate unor feluri de mancare le creste acestora atractivitatea. “Cotlet de porc” este mai putin atragator decat “Cotlet de porc Jack Daniels”. Bine, nici “Mici AVON la gratar” nu ar fi foarte atragatori… Iar “Supa de porumbel Irinel Columbeanu” nici atat.
6) Accentuarea preparatelor foarte profitabile – fie prin poze atasate, prin fonturi diferite, si prin plasarea in “zona fierbinte” a meniului – pentru un meniu de 4 pagini, zona fierbinte este in dreapta sus pe pagina la care se deschide in mod natural. Atentie insa, daca pagina este prea lunga, ochiul se indreapta in mod natural spre zona de mijloc.
7) In cazul unei pizzerii, lucrurile devin si mai interesante. O pizza simpla si ieftina este pusa langa una complexa si cu pret ridicat, astfel incat cea din urma sa para mult mai avantajoasa si atragatoare.
Mai multe despre un meniu de pizzerie analizat foarte profesionist gasiti aici:
http://www.walletpop.com/2010/01/15/secret-restaurant-menu-tricks-dissecting-california-pizza-kitch/
Pofta buna! Si nota, va rog!
cititi blog-ul intreg, destul de bine
Mancatul la restaurant dauneaza grav buzunarului