La prima vedere poate parea nedrept faptul ca pentru acelasi zbor de avion platim preturi substantial diferite. Cu cat cumparam mai in avans de zborul in sine, sau aparent ciudat, cu 2 zile inainte de zbor, cu atat acesta costa mai putin.
Practic, pentru aceeasi companie aeriana, pretul aceluiasi zbor depinde de perioada din an a calatoriei, de ora zborului, daca si cand te reintorci cu aceeasi companie etc.
Termenul de “discriminare de pret” a fost introdus de economisti pentru a defini oferirea la 2 preturi diferite a aceluiasi produs catre 2 consumatori (in acest caz, fiind vorba de transportul aerian). NU avem discriminare de pret atunci cand cele 2 preturi sunt asociate cu 2 produse/servicii distincte – de ex. pretul mai mare pentru clasa I (ce include catering si comfort crescut) fata de clasa II nu este discriminare de pret. Doar daca diversi calatori ar plati preturi diferite pentru acelasi tip de loc la clasa I sau II apare fenomenul de discriminare de pret.
Companiile aeriene practica discriminarea de pret deoarece le ajuta foarte mult la profitabilitate. A fost, este si ramane complet ineficient sa operezi un zbor de avion avand locuri neocupate. Practic, orice loc ocupat adauga venituri semnificative, in timp ce in materie de costuri per pasager in plus, greutatea aditionala in avion este foarte mica iar costul cu combustibilul suplimentar necesar creste nesemnificativ – de exemplu un pasager care primeste o oferta speciala “last minute” poate aduce companiei venituri de 100$ (fata de 200$ pret obisnuit al biletului) si costuri de combustibil de 10$. Sa retinem ca echipajul avionului este platit indiferent de numarul de pasageri.
Astfel, compania aeriana castiga 90$ prin aceasta rapida discriminare de pret. Pasagerii ce au prins oferta “last minute” sunt de asemenea avantajati, caci au calatorit cu costuri mai reduse decat in mod obisnuit. Iar per total, se realizeaza o eficienta superioara de utilizare a resurselor economice, intrucat se transporta mai multi calatori cu mici costuri aditionale.
Atat in industria hoteliera, cat si in cea de transport aerian de calatori, costurile fixe de productie/serviciu sunt ridicate, iar cele variabile sunt mai reduse si in general prognozabile. Atunci cand exista capacitate in exces, fie sub forma de camere libere de hotel sau locuri neocupate in avion, devine interesul afacerii respective sa elimine din capacitatea in exces la preturi cu discount, atata timp cat sunt generate venituri suplimentare care acopera cel putin costurile suplimentare generate de gradul imbunatati de ocupare.
Cine pierde din discriminarea de pret?
In niciun caz compania aeriana care o promoveaza. Nici pasagerii avionului, cu exceptia poate a discomfortului temporar aferent manipularii unui numar crescut de calatori.
“Pierzatorii” sunt celelalte companii aeriene care, datorita acestui gen de oferte ale concurentei, nu pot taxa mai mult pentru acelasi gen de zbor catre destinatia respectiva.
Blogul The Economist atrage de asemenea atentia asupra politicii de pret a companiilor aeriene care se sprijina pe diferentierea intre calatorii in scop de business si cei in scop de turism. Practic, tarifele de clasa business subventioneaza tarifele clasei de vacanta. Care sa fie oare explicatia? Mai mult, destul de des in cazul companiilor low-cost strategia de pret este destul de diferita – cu cat rezervi mai din timp, cu atat compania isi poate inregistra veniturile, cunoaste din timp gradul de ocupare al avionului si gestiona in completa cunostinta de cauza eventualele oferte de tip “last minute”.
PS: O altfel de discriminare de pret se pare ca o fac unele companii fata de calatorii din Romania. Ca si caz real, un bilet Londra-Bucuresti la o anumita companie aeriana il costa pe un englez care il comanda din Anglia aproximativ 300 EUR, iar pe buna mea prietena care si l-a rezervat din Romania peste 500 de EUR. Astia nu mai stiu cum sa ne tina in tara Voi reveni cu detalii.
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro
Strategii De Pret: Cat Ne Costa Un Bilet De Avion Sau Discriminarea De Pret | MoneyWatch.ro